יום ד', ח’ בשבט תשע”ח
תלמידים רבים סובלים מלחץ לקראת בחינות. לפניך המלצות שיסייעו לך להפחית את הלחץ לקראת הבחינה הבאה.

אסטרטגיות להפחתת חרדה ולחץ בחינות ההמלצות נכתבו בלשון זכר אך מופנות לשני המינים. להלן מספר אסטרטגיות להפחתת חרדה ולחץ בשעת בחינות: 1. למד את החובר לבחינה מבעוד מועד, אחת הסיבות הידועות לחרדת מבחנים היא חוסר שליטה, הגורם לחוסר ביטחון בחומר הנלמד. אם ניתן, חזור על החומר מדי יום בתקופת הלימודים. הימנע מדחיסת חומר ברגע האחרון. עליך לישון לפחות שמונה שעות בלילה שלפני המבחן. 2. וודא את מועד הבחינה, ואת כל מה שעליך להביא למבחן. דאג להגיע בזמן לבחינה, לא מוקדם מדי ולא מאוחר מדי. 3. אל תשוחח עם חבריך לכיתה אודות המבחן דקות ספורות לפני תחילתו. אין זה הזמן להחלפת מידע. זהו זמן להירגע ולחשוב מחשבות מרגיעות וחיוביות. 4. קרא את כל המבחן ותכנן את עבודתך. שים לב לחלקי המבחן, לניקוד הניתן לכל חלק, קריאה מוקפדת הנעשית בריכוז מפיגה את הפחד. 5. אל תהסס לשאול את המורה שאלות הבהרה. 6. בחרת שאלה, רשום בצד נקודות שיעזרו לך לתכנן את התשובה נכון ואז התחל במרץ להשיב עליה. השב על כל מה שאתה יודע ואל תאשים את עצמך בזמן מבחן בגלל פרטים שנשכחו. בסוף התשובה חזור לנקודות שרשמת לעצמך בהתחלה ובדוק שלא שכחת אף נקודה. 7. פעילות מפחיתה חרדה, אם נתקעת, ואינך מסוגל להמשיך בכתיבה, עבור לשאלה הבאה, או לחלק אחר של המבחן. במבחן פתוח, רשום לפניך בטיוטה כל פרט העולה במוחך בהקשר לנושא. פעילות זאת תעורר את זיכרונך להמשך עבודתך. 8. הרפה עצמך פיזית. אם אתה חש בזמן המבחן שאתה מתוח מאד, הפסק לכתוב. נשום מספר נשימות עמוקות, התרכז בנשימה, ואל תחשוב על המבחן. עשה זאת אם אתה מבחין בחרדותיך, עד כדי אי יכולת קריאה או שכיחת מידע אותו ידעת על בוריו. 9. התעלם מחבריך הנבחנים. אל תבזבז זמן על דאגה, ספקות, האשמה עצמית או התבוננות על דרך עבודתם של חבריך בזמן המבחן. אל תהיה מודאג בגלל מה שהיית צריך לעשות, שים לב למה שאתה עושה עכשיו בזמן המבחן. 10. עם החזרת המבחן – בדוק אותו ושים לב להערות המורה. המבחן אמנם משמש למורה אמצעי להערכת ידיעותיך שליטתך בחומר הנלמד, אבל גם לגביך המבחן הוא כלי לבדיקה עצמית – על פי הערות המורה בתיקון המבחן תוכל להסיק מסקנות חשובות על ידיעותיך ובעיקר על הרגלי ודרכי הלימוד שלך. 11. לומדים משגיאות לא פחות ולעיתים אף יותר מאשר הצלחות – עם קבלת המבחן שאל את עצמך את השאלות הבאות: א. האם רוב החומר במבחן הוא מתוך ספר הלימוד, סכומי שיעורים, ספרי עזר וכו'.. על פי תשובתך תלמד כיצד להתכונן למבחן הבא במקצוע זה אצל המורה המסוים הזה. ב. האם השגיאות שלך נבעו מ: אי קריאה נכונה של ההוראות, או אי הבנת השאלה. · אי קריאה נכונה של ההוראות, או אי הבנת השאלה. · שגיאות של היסח הדעת, בלבול, חוסר ריכוז. · כתב לא קריא, תשובות לא מסודרות. · חוסר ידע. והשאלה החשובה – איך וכיצד אוכל לשנות את הרגלי הלמידה שלי כדי להתגבר על שגיאות אלו?